Príprava kosačiek na sezónu

Jar býva pre každého záhradkára celkom hektické obdobie. Treba vysievať semená zeleniny a pripravovať priesady, absolvovať rez stromov, ovocných kríkov a samozrejme viniča a k tomu pribúda s rastúcou teplotou vzduchu potreba udržiavania trávnikov. A k tomu je potrebné pripraviť si aj náradie. Kým rýľ alebo motyku stačí očistiť, prípadne naolejovať, u kosačiek je to o niečo zložitejšie. No oplatí sa venovať príprave na sezónu trochu času, aby nám potom dobre a spoľahlivo slúžili.




Najjednoduchšie to je pri dvojtaktných motoroch. Nimi bývajú vybavené vyžínače a krovinorezy, hoci niektoré modely majú aj štvortaktné motory. U dvojtaktu okrem bežnej kontroly, vyčistenia od zvyškov trávy a kontroly izolácie elektrických vodičov stačí sa postarať o vzduchový filter.

Ten býva pod plastovým krytom, zväčša na ľavej strane motora, na pravej je tlmič výfuku. Na uvoľnenie krytu slúži buď jedna imbusová skrutka alebo krídlová skrutka, vtedy nepotrebujeme žiadny nástroj. Po jeho zložení vidíme karburátor a na ňom zväčša molitanovú vložku v tvare obdĺžnika alebo molitanový prstenec, podľa typu konštrukcie. Molitan vyberieme a v plastovej miske vyperieme v čistom benzíne. Kým uschne, štetcom vyčistíme priestor okolo molitanu od nachytaných nečistôt tak, aby sa tieto nedostali do nasávacieho otvoru motora. Medzitým molitan uschol, tak ho môžeme vložiť naspäť do karburátora a zakrytovať.

Aspoň raz za sezónu by ste mali doplniť na to určenú vazelínu do prevodovky žacej hlavy na konci krovinorezu. Predĺžite tým životnosť kosačky, hoci samotná prevodovka sa dá kúpiť ako náhradný diel, aj znížite hlučnosť kosačky.

Starý benzín v nádrži môže byť problém. Povinné biozložky skracujú jeho životnosť a olej v zmesi sa tiež rozkladá, a teda horšie maže. Na takéto palivo motory ťažko štartujú. Kritický je vek paliva tri až päť mesiacov. Najlepšie je to vyliať (ak máte kam). Osvedčilo sa mi zmiešať staré palivo s čerstvým v pomere 1:2. Motor ľahšie naskočí aj spotrebujete staré palivo bez ničenia si vlastnej záhrady alebo kanalizácie.

Jednoduchšie na používanie, ťažšie na údržbu

Také sú štvortaktné motory, používané vo väčších strojoch, aj štvorkolesových kosačkách so zberným košom. Do nádrže stačí lievať čistý benzín, olej na mazanie motora je v kľukovej skrini. A ten treba meniť raz za rok a tiež podľa počtu odpracovaných hodín.

Niektoré motory majú na spodku vypúšťaciu skrutku, kosačku je najlepšie pri výmene oleja položiť na stôl. A u niektorých motorov je potrebné odsať olej cez nalievací a kontrolný otvor. Buď elektrickou odsávačkou alebo veľkou 150 ml striekačkou (z lekárne) a krátkou hadičkou. V obidvoch prípadoch je dobré kosačku tak na minútu naštartovať a olej zohriať, ale tiež aspoň desať minút nechať chladnúť, aby ste sa nepopálili o horúce časti motora.

Tento čas využijete opäť na vypratie molitanového vzduchového filtra. A kým bude schnúť, môžete olej odsať a naliať predpísané množstvo predpísaného oleja. Ja do všetkých svojich štvortaktných záhradných strojov používam Castrol Garden 4T.

Pre benzín platí to isté, čo u dvojtaktov. Starý je problém, ktorý sa ale dá vyriešiť zmiešaním s novým. Ušetríte si nervy aj peniaze.

Keď dáte svojím kosačkám trochu času na začiatku sezóny, ušetria vám ho v jej priebehu a budú dobre a verne slúžiť.


Ako bude reklama vypadať?
-
Trvala reklama tu len za 150 CZK?
Zobraziť formulár pre nákup


Komentovať